Potřeba vývoje metodických plánů dle moderní doby

Již téměř 20 let učím žáky základních a následně středních škol. Asi jako všichni okolo pozoruji v posledních letech změny chování dětí, které souvisí s dnešní dobou. Ale metodické plány, které by měly reflektovat tyto změny, se bohužel nemění vůbec, což je velká škoda. Namísto toho, abychom žáky rozvíjeli a dodávali jim sebevědomí, je pak mučíme nesmyslnými nemoderními záležitostmi a ty potřebné opomíjíme, stejně jako v nich nerozvíjíme jejich osobnost, lásku k přírodě a životu.

Žáci by měli mít možnost věnovat se sportu, který je baví

Osobně jsem moc rád za to, že jsem měl aktivní rodiče s oblibou ve sportu a poznávání světa, takže jsem toho s nimi opravdu hodně zažil a pochopil, jak může být život krásný, různorodý a zajímavý. Osobně se věnuji především turistice, cyklistice a posilování, ale vyzkoušel jsem si i spoustu jiných sportů, kdy některé mě chytly více, jiné zase méně. Ale člověk je dobrý právě v tom, co ho baví a co dělá rád. Proto si myslím, že bychom děti neměli v tělocvičně doslova mučit, ale naopak je nechat více rozvíjet své koníčky, jako je často například fotbal, nebo florbal, který není problém hrát ve školních podmínkách. Stejně tak není nijak extrémně finančně náročné vybudovat malou posilovnu s činkami a několika stroji, do které by si mohli žáci zajít ve volných chvílích a pracovat na sobě + utužovat mezi sebou kolektiv.

Manuální práce na zahradě, nebo i jinde by měla být součástí osnov

Moc dobře si pamatuji hodiny občanské nauky na základní škole, obsahem kterých byla mimo jiné i práce na zahradě. Sice šlo jen o pár hodin, ale doteď si některé hodiny pamatuji a myslím, že mi hodně daly, protože jsem měl možnost vyzkoušet zahradničení a zjistit, že to není vůbec jednoduchá manuální práce. Možná mě i tyto hodiny přinutily se dobře učit a pokusit posouvat se dál, abych nemusel v životě dělat těžkou manuální práci. Stejně tak mi ale daly možnost poznat, jaké je to trávit čas na zahradě s kamarády. Pro menší děti pak mohou být zajímavé nejrůznější prolézačky a hrací prvky, případně i stroje na posilování a kondiční cvičení. Na obrázku je vidět- jak máme zařízenou zahradu u nás ve škole. Většinu prvků jsme nechali vyrobit u našich šikovných místních řemeslníků a něco jsme objednali přes a-market.cz a in-nabytek.cz

Je velmi důležité, aby si děti vyzkoušely různé pozitivní i negativní prožitky

Sice by bylo ideální, kdyby se o takový rozvoj dětí postarali samotní rodiče a já bych byl moc rád, kdyby tomu tak bylo, ale bohužel se to často neděje a děti především z chudých rodin od pasivních rodičů tráví většinu času doma a nemají možnost vyzkoušet si nejrůznější krásy a zajímavosti, ale také někdy negativní prožitky, které se pojí právě např. se sportem, nebo prací na zahradě, takže pak neví co chtějí a nemají chuť studovat a zdokonalovat se.